خدمات سئو، برندینگ و کسبوکار اینترنتی واژههایی بودند که اگر 10 سال پیش راجع به آنها صحبت میکردید کمتر کسی باور میکرد که راهی وجود داشته باشد که بتوان بدون سرمایه اولیه از بستر اینترنت درآمد کسب کرد.
اما در این میان افرادی که بودند که ارزش این گنج پنهان را درک کردند و امروز صاحب بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران هستند. بله دیجی کالا! البته موفقیت دیجی کالا فقط به این دلیل نیست که جزء اولینها و پیشرو در حوزه کسبوکارهای آنلاین بوده است!
دیجی کالا از همان ابتدا هم رقبایی داشت. آنچه امروز دیجی کالا را به یک برند تبدیل کرده است نوع فعالیت این فروشگاه از آغاز تا به امروز است. اگر میخواهید راز موفقیت دیجی کالا را بدانید در ادامه با ما همراه باشید.
شما دیجی کالا را به چه عنوانی میشناسید؟
همانطور که میدانید با تغییر شرایط در این سالها الگوی خرید مردم بیشتر به سمت خریدهای آنلاین رفتهاند. حتماً برای شما هم پیشآمده که برای خرید یک کالا در اینترنت سرچ کرده باشید، دوربین عکاسی، لپ تاپ، گوشی موبایل، مواد شوینده، مواد خوراکی و غیره در صفحه اول گوگل و در همان لینکهای بالای صفحه حتماً نام دیجی کالا را دیدهاید.
بنابراین، هر کس دنبال خرید هر کالایی باشد بهاحتمال زیاد دیجی کالا را در صفحه اول نتایج گوگل میبیند؛ بنابراین میتوانیم دیجی کالا را به همه چیز بشناسیم. کالاهای دیجیتال، مواد خوراکی، کالای آشپزخانه و ... اما چطور دیجی کالا توانسته در میان فروشگاههای آنلاین در هر کالایی برترین جایگاه گوگل را از آن خود کند؟!
موفقیت دیجی کالا مدیون خدمات سئو و بازاریابی محتواست
تا چند سال پیش در مورد هر موضوع یا کالایی اگر در وب فارسی سرچ میکردید سایتهایی که در صفحه اول هم بودند محتوای خوب و قابل قبولی نداشتند. دیجی کالا با شناسایی فقر محتوایی در آن زمان و تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند و رفع نیاز کاربر، در آن زمان که بیشتر سایتها، کپی کار بودند و یک شرکت سئو از تکنیکهای سئو کلاه سیاه استفاده میکردند.
نگاه و توجه کاربران دنیای وب را به سمت خود جذب کرد. در آن زمان گوگل اینقدر حرفهای نبود، و با نوشتن محتوای خوب و ارزشمند و جلب رضایت کاربر تا حدی زیادی گوگل به این سایتها ارزش و اعتبار میبخشید و بهترین جایگاههای خود را به آنها میداد. تولید محتوای ارزشمند و بازاریابی محتوا شروع فعالیت سئو در دیجی کالا بود؛ اما همه چیز به همین ختم نشد.
دیجی کالا با خدمات سئو گوی رقابت را از رقبای خود ربود!
فعالیت دیجی کالا از نظر سئو تنها محدود به بازاریابی محتوا نشد! کمکم سایر جنبههای خدمات سئو مانند: لینکسازی داخلی صحیح، لینکسازی خارجی قوی، معماری اطلاعات، بهینهسازی تصاویر، تجربه کاربری ux خوب و ... روی سایت خود اجرا کرد.
روزبهروز با تقویت سئو سایت خود در تمامی حوزههای فعالیتش گوی رقابت را از رقبای خود ربود. چه رقبایی که از قبل از او در آن حوزه فعالیت داشتند و چه رقبایی چون بامیلو که بعدها با سرمایههای میلیاردی وارد گود رقابت شدند. راز موفقیت دیجی کالا با تولید محتوای ارزشمند شروع شد و استمرار بر اجرای اصول سئو ادامه پیدا کرد.
درواقع دیجی کالا توانست با هماهنگ کردن خود با الگوریتمهای گوگل بازی را برای سایر رقبا بسیار سخت کند. زیرا بسیار پیشتر از بسیاری شروع کرده بود و درست و صحیح ادامه داده بود. اعتماد و اعتبار سهم بزرگی از بازار مشتریان را کسب کرده بود.
با تولید محتوا و استمرار بر سئو سایت در تمام زمینههای کاری خود در برترین لینکهای گوگل قرار داشت تا جایی که دیگر اکثر مردم دیجی کالا را بهعنوان یک برند فروشگاه اینترنتی که هر چیزی لازم داشته باشند میتوانند آن جا پیدا کنند شناختند.
تا جایی که دیگر برای یافتن کالای موردنظر خود مستقیماً با سرچ برند دیجی کالا مستقیماً وارد سایت دیجی کالا شدند. درواقع دیجی کالا با استفاده از خدمات سئو شروع کرد، در بستر گوگل دیده شد. با مشتریمداری اعتماد و اعتبار کسب کرد و به برندینگ رسید.
راز موفقیت دیجی کالا چه بود؟ خدمات سئو یا برندینگ؟
به اعتقاد بسیاری استفاده از خدمات سئو راز موفقیت دیجی کالا بوده است. اما برخی هم معتقد هستند راز فروش میلیاردی دیجی کالا برندینگ آن است. اما بهراستی راز موفقیت و فروش میلیاردی دیجی کالا خدمات سئو بوده است یا برندینگ؟
پاسخ به این سؤال بهسختی جواب اول مرغ بود یا تخممرغ نیست! حداقل تفسیر ما که سالهاست در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنیم این است که دیجی کالا با سئو شروع کرد، دیده شد و به برندینگ رسید. ما هم قبول داریم بخش بزرگی از درآمد میلیاردی دیجی کالا به دلیل برندینگ آن است. اما مهم این است که چطور به یک برند تبدیل شد؟
شاید بگویید که برندینگ نیاز به سرمایههای بزرگی برای تبلیغات دارد و ... اما دیجی کالا بدون این سرمایههای بزرگ برندینگ خود را ساخت. خب چطور؟!
با پول نمیشود همه چیز را خرید!
حتماً شنیدهاید که ارزش زمان بیشتر از پول است. باید بگوییم ارزش اطلاعات از زمان و پول هم بیشتر است. دیجی کالا در شروع فعالیت خود یک استارتاپ جوان بود و خبری از سرمایههای بزرگ و پشتوانههای مالی نبود. اما دیجی کالا از همان ابتدا استراتژی و پلن برندینگ داشت.
چون سرمایه بزرگی برای تبلیغات و ساخت برندینگ نداشت به دنبال راههای کمهزینه گشت. سئو دانشی بود که آن زمان کمتر کسی شناختی از آن داشت. اما مدیران دیجی کالا با بررسی و ارزیابی بازار رقابت و مشخصکردن نقاط ضعف رقبا و نیاز مشتریان که فقر محتوایی بود و تمرکز بر آن برای خود یک مزیت رقابتی ساختند.
با محتواهای کاربرپسند در گوگل مطرح شدند و با تقویت سئو سایت خود بهمرور در برترین لینکهای گوگل قرار گرفتند. درواقع دیجی کالا هم تبلیغ کرد و دیده شد؛ اما با کمترین هزینه و قیمت سئو در نتایج رایگان گوگل! بهمرور با رعایت سایر جنبههای ساخت برندینگ مثل: مشتریمداری، پاداش به مشتریان وفادار، فعالیت در شبکههای اجتماعی، افزایش اعتماد مشتریان و ... برندینگ خود را ساخت.
آیا هنوز هم میتوانیم با خدمات سئو دیجیکالای خودمان را بسازیم؟
دیجی کالا تا چند سال پیش آنقدر خوب عمل میکرد که یافتن نقطهضعف برای آن بسیار دشوار و نزدیک به صفر بود. حتی بامیلو که باهدف حذف دیجی کالا آمده بود با سرمایه بزرگ میلیاردی که صرف تبلیغات کرد نتوانست دوام بیاورد و خودش حذف شد.
اما امروز اگر شبکههای اجتماعی را باز کنید پر از انتقاداتی است که از دیجیکالاست. همین نقاط ضعف میتواند نقطه باشد که اگر درست روی آن کار کنید موجب موفقیت شما شود.
در دنیای سئو هیچچیز همیشگی و دائمی نیست؛ بنابراین اگر با یک استراتژی خوب و درست شروع کنید و از خدمات سئو بهخوبی و البته در جای درست استفاده کنید میتوانید دیجیکالای خودتان را بسازید!
نوشته شده توسط نبض مارکتینگ | nabzemarketing.com
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است